Saturday, May 20, 2017

Sidang bersama Trump peluang bagi Najib


Pemimpin-pemimpin dunia termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tiba di Riyadh, ibu negara Arab Saudi hari ini bagi menghadiri Sidang Kemuncak Negara Arab, Islam dan Amerika Syarikat.
"Memerangi keganasan" menjadi tema sidang kemuncak itu esok dan Najib telah menyediakan Malaysia ke arah itu seperti dinyatakan dalam ruangan editorial akhbar Saudi Gazette dan Al Riyadh hari ini.
"Kita tahu bahawa Presiden (AS) Donald Trump komited untuk membasmi Daesh. Di bawah kepimpinan saya, Malaysia juga seperti itu dan negara Islam yang lain pada sidang kemuncak ini," katanya dalam ruangan akhbar berkenaan.
Sidang kemuncak itu akan mengumpulkan lebih daripada 50 negara Islam bersama Amerika Syarikat.
Kehadiran presiden Amerika, Donald Trump yang sering menyuarakan sentimen anti-Muslim bakal mencuri perhatian pemerhati antarabangsa.
Bagi Najib sendiri adalah sama ada perdana menteri dapat menggunakan peluang bersama Trump untuk membincangkan isu-isu lain selain perbicangan memerangi keganasan.
Ini ketika laporan bahawa Red Granite Picture, sebuah syarikat produksi filem Amerika Syarikat milik anak tiri Najib, Riza Shahriz Abdul Aziz, memohon penyelesaian dengan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ).
DOJ sebelum ini melakukan siasatan ke atas 1MDB termasuk Red Granite Picture yang didakwa menerima dana yang disalahgunakan daripada syarikat pelaburan Malaysia.
Biro Siasatan Persekutuan (FBI) dan DOJ pada Julai tahun lalu menerbitkan satu dokumen 136 halaman yang memperincikan bagaimana wang itu dikatakan mengalir keluar daripada 1MDB.
Sumber :  Malaysiakini
Previous Post
Next Post
Related Posts

0 comments: